Najdete nás: Modřanská 1821/118, 147 00 Praha 4
ukázat na mapě

Jr 13,8–11

Kniha: Čtení: Jr 13,1–7 | Text: Jr 13,8–11

Datum: 3. 5. 2015

Autor: bratr farář Jaroslav F. Pechar

Písně: 98, 638, 688 (700), 553, 702

Introit: Ž 98,1–2
Čtení: Jr 13,1–7
Text: Jr 13,8–11
Poslání: Jk 1,21–22

Milé děti, milí bratři a sestry,

dvě čtení – jedno mluvilo o tom, co Jeremjáš prožil a druhé o tom, co mu Bůh řekl.

Nejprve co prožil. Proroci neměli lehký život. Poslouchali Pána Boha a to není vždy jednoduché. Některé Boží výzvy jsou přinejmenším zvláštní.

Jeremjáš dostal úkol koupit si lněný pás, který má

nějakým způsobem obléknout a chránit před vodou
po mnoha dnech ukrýt někde pod kamenem
po dalších mnoha dnech si ho jít prohlédnout.
Celé toto konání pak má nějaký další, hlubší tajuplný smysl. Je to obraz. Podobenství. Tak, jak to bylo s lněným pásem, tak je to s Božím lidem.

Dvě biblická čtení – dvěma věcem se pokusíme dnes porozumět

Co to u všech všudy dělal Jeremjáš s lněným pásem
V čem se tomu lněnému pásu tehdy podobali Izraelci.
„Jdi si koupit lněný pás, dej si jej kolem beder a nesmáčej jej ve vodě“

Lněný pás
Z čeho se vyrábí oblečení: Izraelci měli tři základní zdroje – zvířecí kůže, vlna a len

Kožešina: chlupatá, teplá
Vlna (ovce, velbloud): teplá, kouše – dobré na svrchní plášť (Jeremjáš nosil černě barvený velbloudí plášť; severoafrický dromedár – hrubá na koberce, asijský dvouhrbý – jemná na oblečení; nestříhá se, jen sbírá, velmi drahé)
Len: jemné plátno, saje vlhkost, větrá na omak, chladí (utěrky, ložní prádlo), velknězovo spodní roucho bylo ze lnu
Bedra
Pas. Slovensky bedrá = pánev. Dát si lněný pás kolem beder není opasek, ale spodní prádlo. Kalhotky, slipy, trenýrky, boxerky… Kůže by byla tvrdá, vlna „kouše“ (spodní prádlo!). Pro horkou izraelskou oblast asi jediná volba, když nechcete chodit „naostro“.

Nesmáčej
Neper. Nos tu bederní roušku, ale neper ji.

Chudák Jeremjáš – nosí spodní prádlo, které nesmí vyprat. Jak bude v tom horku vypadat za pár dní?

Ukryj u Eufratu
Po čase má toto spodní prádlo ukrýt u Eufratu – nejde o „slavný Eufrat“, ten je asi 1000 kilometrů daleko, ale stejnojmenné místo asi 5 km od Jeremjášova rodiště

Neprané spodní prádlo zahrabe někam do díry ve skalách a nechá ho tam „mnoho dní“ a pak se tam vrátí a půjde si ho prohlédnout. Jak bude vypadat? Zlepší se samo od sebe? Budou to krásné čisté složené vyžehlené slipečky jak od maminky? Ani náhodou! Plíseň, hniloba, brouci. Je na vyhození

Podobenství
Toto prožil Jeremjáš, ale my víme, že to je podobenství. Nešlo o to, aby zničil kus lněného plátna a přišel o kus spodního prádla. Ty zmařené trenýrky jsou obrazem trestu, který přijde na Božího lid. … hle, pás byl zničen, k ničemu se nehodil… „Toto praví Hospodin: Tak zničím pýchu Judy a nesmírnou pýchu Jeruzaléma.“ – Bůh ho zničí, jako se zničilo lněné plátno.

Proč? Co udělali špatně? Rozebereme si podobenství

Spodní prádlo
nosí se na těle, symbolika blízkosti Bohu (Jako pás přilne k bedrům muže, tak jsem k sobě přimkl celý dům izraelský a dům judský)
nosí se pod oblečením – na první pohled není vidět.
vztah s Bohem je něco osobního
když se nepere, není to hned vidět – špína v srdci je skrytá; bohoslužby v chrámu (vnější oděv) fungovaly.
To jsou Izraelci – měli být blízko k Bohu, ale oni tak nežijí (Tento zlý lid, který se vzpírá slyšet má slova a žije si podle svého zarputilého srdce.)

V tomto verši je nejen jádro problému, ale také návod, co zlepšit:

hledat Boží vůli
žít podle ní.
Pak budeme Božím lidem, jménem, chválou a oslavou.

Amen.